Ha nem biztos a dolgában, kérje tapasztalt szakember segítségét!
A következő módszerekkel azonban elképzelhető, hogy autómentés nélkül is javítható.
Az indítómotor nem működik és indításkor a bekapcsolt fényszórók fényereje nem csökken, oka a következõ lehet:
- az indítómotoron laza a kábel
- az indítókapcsoló hibás, nincs érintkezés a gyújtáskapcsolóban
- az indítómágnes tekercsében szakadás van
- szénkefék fennakadtak, vagy kopás következtében megrövidültek
- a szénkefe-rugó eltörött, vagy kilágyult inditómotor.
Az indítómotor nagyon lassan forog, és egyidejű bekapcsolásakor a fényszórók fénye elhalványodik.
Ennek okai a következõk lehetnek:
- az akkumulátor gyenge
- hidegindításkor sûrû az olaj a motorban
- a forgórész perselye kopott, így az állórészhez szorul
- az indítómotor zárlatos
- az akkumulátoron laza valamelyik kábelcsatlakozás
Az indítómotor forog, de a gépkocsi motorja nem:
- A lendítõkerék fogaskoszorúja vagy az indítómotor fogaskereke erõsen kopott (okozhatja ezt a járó motorra való „ráindítózás” vagy az, hogy az egyik henger sûrûsége lényegesen nagyobb, mint a többié, így gyakrabban áll meg azonos helyen a motor)
- túl hamar kapcsol az elektromágnes kapcsoló
- az indítómotor „Bendix-rendszere” megcsúszik
Az indítómotor nem kapcsol ki a gépkocsi motorjának beindulása és a gyújtáskulcs elengedése után sem:
- a kapcsoló érintkezõi összeégtek
- az indítómotor fogaskerekének fogai beékelõdtek a lendítõkerék fogaskoszorújába
- Az indítómotor kopása vagy zárlata következtében a gyújtáskapcsoló is tönkremehet (a túlzott áramfelvétel miatt a kapcsoló érintkezõi eléghetnek).
További lehetõségek:
Automata váltós kocsinál a váltó legyen üresben (N) vagy parkolóállásban (P). Kézi váltósnál a kuplungpedált ne felejtsük el benyomni. Kapcsoljuk fel a fényszórót és figyeljük, ha pár másodperc múlva elhalványodnak, akkor az akkumulátor le van merülve, ezesetben fel kell tölteni. Ha a lámpák továbbra is fényesen égnek, próbáljunk indítózni. Ha elhalványodnak, de mégsem teker a motor, akkor a hiba az önindítóban van. Ha nem történik változás a fényerõben és a motor sem teker (nem hallunk relés kattanást sem), akkor valamiért nem jut el az áram az önindítóig. Ezesetben a hiba okát kell megtalálnunk.
Ha az önindító teker, de a motort nem forgatja meg, akkor a hiba az önindítóban van, ki kell cserélni vagy felújíttatni. ( Az önindítót letesztelhetjük beszerelt állapotban ha az akkumulátor + pólusától egy vezetéket húzunk az indítómotor kissebb (kézzel lehúzható) csatlakozójáig. Ha az önindító így mûködik akkor a hiba a gyújtáskapcsolóban van. ) Mielött az elektromos rendszerben bárminemû javításba kezdenénk, minden esetben áramtalanítsuk a kocsit az akksisaruk lehúzásával.
A hiba javítása:
Az indítómotor meghibásodás esetén csak a következõ hibák javíthatók:
- a kábelek lazulása megszüntethetõ. Ellenõrízzük a csatlakozókat kábeleket. ne lötyögjenek, ne húzódjanak szét.
- a szénkefe fennakadása esetén a kalapácsnyéllel finoman ütögessük meg az önindítómotor oldalát.
- Egyéb hiba esetén a gépkocsit betolással, vagy a típustól függõen kézi indítókarral indítsuk. (Automata váltós autóknál ezzel ne próbálkozzunk)
A fentebb leírt lehetõségeket csak tapasztal autósoknak javasoljuk. A hibák javítását inkább csak szakmûhelyben javíttassák, mert sok esetben a házi próbálkozások mégnagyobb károkat okoznak.
Tipp:
Sok helyen végeznek önindító, ill generátor felújítást, tehát ha elromlik az önindítónk, nem kell egybõl újat venni, hanem elég, ha a régit elvisszük egy ilyen mûhelybe és az új motor töredékéért felújítják nekünk. Sok helyen erre mindössze egy- két napot kell várni, de lehet, hogy van nekik raktáron felújított, így a régit otthagyva már vihetjük is a felújítottat. Ebben az esetben keressen minket a +36 70 619 73 08 telefonszámon a részletekért.
Felújított és utángyártott Önindítók és generátorok nagy választékban baráti áron itt: