– Kattogó hang
Az egyik hibát nagyon könnyű észlelni mert kattogó hangot hallhatunk a kormányt teljesen alászedve. Ilyenkor előre, vagy hátra menetben haladva egymás után gyors, ütemes kattogó, kopogó hangot hallhatunk.
Ez a féltengely hiba tünet, akkor fordul elő ha a golyópálya megkopik, és a golyók lötyögni, zörögni kezdenek.
- – Féltengely csukló porvédő sérülés
- A csukló porvédője gumiból készül, így elöregszik, és kirepedezik. A féltengely csukló belülről grafitos zsírral van tömve. A kiszakadt porvédő nem védi meg a féltengely csuklót a por és a víz káros hatásaitól.
- Ez a típusú féltengely hiba könnyen elkerülhető.
- Ajánlott évente többször is ellenőrizni vagy ellenőriztetni a gumiharangok állapotát. A legjobb megoldás az előtt cserélni, mielőtt kiszakadnak. Árulkodó jel lehet az apró töredezés, kikeményedés.
- Vigyázni kell magas járdára parkolásnál vagy faágon áthajtásnál mert azonnali szakadást okozhat.
- – Féltengely csukló törés
Csukló törésről nagyon extrém esetekben hallunk. Általában valamilyen baleset alkalmával. Ilyenkor megesik, hogy a csukló agyba rögzített része leszakad, de ez nagyon ritka. - Féltengely csukló vagy a szár bordázatának sérülése
Ennek két oka is lehet
-a belső zégeres megoldásnál a gyűrű beékelődik és a csukló lefele húzása közben a tengelyt végig marja.
-az esetleges hirtelen kigyorsításnál a nagy nyomaték átadásakor a féltengelyt elnyalja.
A féltengely csukló felépítése akár belsőről vagy külsőről legyen szó ugyan olyan. Van, egy belső agy rész, mely bordázattal van ellátva és a felületén golyópálya marások találhatóak.- Ezt követi a golyók, amelyek segítségével átadjuk a nyomatékot. Végül következik a külső házrész, mely belső felében ugyan úgy ki van alakítva a golyó pálya. A külső részén pedig szintén bordázat található.
- A féltengely csuklóban a bemarások teszik lehetővé, hogy az agyhoz rögzített része elforduljon arra, amerre a kormányt fordítjuk. Így oldották meg, hogy a kormányzott tengely lehessen a hajtott tengely is.
- FÉLTENGELY SZERELÉSE
- A gumiharang rögzítésének egyik sarkalatos pontja a bilincs. Van, szalagos, és van roppantós. A lényeg bármelyiket is használjuk, jól legyen rögzítve.
- Zégergyűrű
- A féltengely száron van elhelyezve a zégergyűrű, ami a csukló belsejében fog egy nútba bepattanni vagy a csuklón van egy szétfeszíthető zéger.
- Féltengely hiba esetén fellépő káros hatások
- Káros hatás, hogy a széthulló csuklóból a kenőanyag a fékre is kerülhet. Ez balesetveszélyes. Mindenképp takarítandó.
- A féltengelycsukló a hajtáslánc része, ha az kikopott, lötyögésével káros rezonanciákat okoz. így károsítja a differenciálművet és a sebességváltót is.
- Külső, belső féltengelycsukló hiba jelei és működési elve.
Féltengely szerepe:- A féltengely működése során meghajtja a kerekeket, vagyis a váltót és a hajtott kerekeket köti össze és igy adja át az autó forgatónyomatékát, teljesítményét a kerékre, az pedig az útra. Féltengely nélkül az autó nem képes haladni. Ha az egyik féltengely eltörik akkor a hajtás megszűnik, kivétel ezalól, ha az autóban zárható differenciálmű van!
- Féltengely felépítése:
- A féltengely 3 fő részből áll.
- 1. Külső féltengely csukló.
- A külső féltengely csukló a kerék felől helyezkedik el , más néven homonetikus csukló, golyós csukló!
- A külső féltengely csukló a kerék agyba rögzül egy bordás részen keresztül és általában egy csavar rögzíti a kerékagyba. A külső féltengely csukló szerepe, hogy a kocsi kereke el tudjon mozdulni, lehessen kormányozni, tehát nem fix, a nevében is adódik, hogy csuklani tud minden irányba. A külső féltengelycsuklót egy gumiharang védi, ezt hívjuk féltengely gumiharangnak. A gumiharang rá van rögzítve bilinccsel és ezáltal védi a csuklót a külső szennyeződésektől és nedvességtől, bent tartja a kenőzsírt! A külső féltengelycsukló meghibásodás fő oka a gumiharang kirepedezése és kiszakadása, ezáltal a csuklóból távozik a zsír és bejut a kosz és nedvesség ami a tönkremenetelét okozza.
- Külső féltengelycsukló hiba jelei:
Kanyarodás közben kattogó, ropogó hang a csukló felől.- Külső féltengelycsukló javítása:
- A csukló javítása nem lehetéséges, új csukló vásárlásával és beszerelésével orvosolható a probléma. Van pár olyan autógyártó akinél a külső féltengelycsukló nem cserélhető külön csak komplett féltengellyel együtt.
- 2.Féltengely rúd:
- A féltengely rúd egy edzett fém rudazat, mindkét végén bordás, szokás bordástengelynek is nevezni. A féltengely rudazat egyik végén a külső, másik végén pedig a belső féltengelycsukló helyezkedik el.
- Féltengely rudazat hibái:
A féltengely rudazat nem igazán szokott tönkretenni. Általában egy hibája van, ez pedig a törés. Törésnek is vannak előzményei. Általában mivel egy autóban a bal és jobb féltengely nem egyforma ezért a gyártók súlyozni is szokták illetve centrírozva is vannak. A felrögzített gumiágyak, súlyok alatt képes a féltengely rudazat megkopni és elgyengülni, általában ilyenkor történik a törés.- Féltengely rudazat nem javítható, nem hegeszthető, csak cserélni lehet!
- Féltengelyrudazat hiba jelei:
Gyorsításkor rázza a kormányt a centírozatlansága miatt.- 3.Belső féltengelycsukló
A belső csukló köti össze a váltót és a féltengely rudazatot. Kialakítása több féle is lehet! Feladata, hogy a váltó kihajtásának erejét átadja a féltengelynek. Ezenfelül képes le-fel mozogni, a futómű mozgásával egyenértékűen. A belső féltengelycsuklót ugyan úgy gumiharang védi, mint a külső csuklót és ugyan úgy zsír keni. Meghibásodás fő oka a gumiharang kirepedezése és kiszakadása, ezáltal a csuklóból távozik a zsír és bejut a kosz és nedvesség, ami a tönkremenetelét okozza.- Belső féltengely csukló hiba jelei:
Gyorsitáskor rázza a kormányt. Úgy kell ezt elképzelni, mint amikor a felni, a kerék nincs, vagy nem jól van centrírozva. De itt csak gyorsításkor rázza a kormányt, amikor a nyomatékot átadja.- Belső féltengelycsukló csere egyes modelleknél lehetséges, de általában kompletten, féltengellyel együtt lehet megvásárolni.