Generátor hibajelenségek



Autónk egyik fontos és szinte elengedhetetlen szükséglete, hogy elindítsák, ehhez kellenek a generátor, önindító alkatrészek elsõ sorban. Bizonyos esetekben ez nem mindig teljesen ilyen pofonegyszerûen kézenfekvõ. Ha a generátor nem mûködik megfelelõen, akkor nem tölti az autó akkumulátorát.

Ha nincs feltöltve az akksi rendesen, akkor hiába mûködõképes az önindító. Az indítómotor megfelelõ feszültség nélkül nem fog elindulni, ahogy a jármûvünk se. Autónk elektromos hálózata rohamosan fejlõdõ világunkban egyre fejlettebb, így az önindító, generátorok és az akkuk szerepe is jelentõsebbé vált. Modernebb elektromos hálózathoz korszerûbb önindítókat és generátorokat terveznek az autógyártók. Ha autójában meghibásodtak ezek az alkatrészek, akkor érdemes újat venni autójához, vagy felújíttatni, mert nincs is bosszantóbb dolog, mint ha nem indul jármûvünk, amikor szükségünk van rá. 

Miért nem javasoljuk a bontott alkatrészek beszerelését? ITT olvashat errõl bõvebben

Az autó generátor legismertebb hibajelenségei

Az áramfejlesztõ alkatrész (generátor) meghibásodásának oka sokféle lehet, de szinte az összes mozgó vagy feszültség alatt lévõ alkatrész elhasználódása is okozhatja.

Ha például lemerül az akkumulátor, és nem az akku romlott el, akkor nem tölt a generátor. Szétcsúszhatott, meghibásodhatott az autógenerátor bekötése is. Ha indítózáskor – akár rövidebb, akár huzamosabb állás után – alacsony a fordulatszám, vagy a kezdetben megfelelõ fordulat fokozatosan lelassul, szinte biztos, hogy az akkumulátor kezd kimerülni. Ennek az oka már lehet az, hogy hibásan mûködik a generátor vagy a feszültségszabályozója. Lehetnek azonban szigetelési hibák is, amelyek áramszivárgást okoznak. 

Parázslik, vagy folyamatosan világít az akkumlátor szimbólummal ellátott töltés jelzõ a mûszercsoportban.

Sok újdonságot ide sem tudunk írni. Kontakt ellenerõzés vagy generátor. Ez esetben viszont jelez a jármûvünk, hogy valami nem stimmel

Ha nem biztos a dolgában, inkább kérje tapasztalt szakember segítségét. Sokszor a tapasztalatlan kezek nagyobb kárt okoznak az eredeti hibánál!

A leggyakoribb hiba az egyébként egészséges, mûködõ akkumulátorok rossz kontaktusa. A laza vagy szennyezõdött akkusaru átmeneti ellenállása annyira megnõ, hogy képtelen lesz átvinni a töltést. A fehér bokrosodás forró vízzel, vagy pólustisztító kefével könnyen tisztítható, az oxidációt csak finom csiszolással lehet eltávolítani. Érdemes ellenõrizni az akkukábelek túlsó végét is, ha elérhetõ, a testkábel elégtelen csatlakozása is jellemzõ hiba. Törölje szárazra az akkufedelet is – ritkán, de elõfordul, hogy a lecsapódó nedvesség rövidre zárja a két sarut, és szép lassan koptatja az akku töltését.

Nézzesse meg, van e elegendõ töltés!

A ma használatos autók többsége alapjáraton, a nagyobb fogyasztók nélkül 13,5-13,6V-ot tölt, ez a szükséges minimum. Egyes típusoknál ez az érték nagyobb is lehet (pl.: Ford) Ha bekapcsoljuk a fényszórót, a fûtõventillátort és a hátsó szélvédõ fûtését, ez leeshet néhány tizedet, de a fordulatot 1000 f/p fölé emelve vissza kell emelkednie a fenti szintre. A töltõfeszültség maximuma nem mehet 14,4V fölé (kivétel a Ford), ez ugyanis durva buborékképzõdést okoz az akkumulátorban, ami nagyon gyorsan tönkreteszi a cellákat. (Néhány modern típus mellesleg gond nélkül tölt a határfeszültség felett is, ezek azonban általában speciális kivitelû akkumulátort használnak.) Ha a generátor mûködget, de túl keveset vagy túl sokat tölt, ne rohanjunk azonnal feszültségszabályzóért. Egyben érdemes vizsgálni a töltõrendszert, mert a szabályzó rossz mûködését a diódasor is okozhatja. 

Személyes tapasztalat:

Ford Mondeo 2000 – 2006 ig gyártott Dieselnél. A generátor kiválóan tölt, szépen jár a motor, teker az indító, kontaktok rendben. Reggelre még is az akkumlátor nullára leszívva. 1 éves gyári új akkumlátorról beszélünk. Ebben az esetben is a dióda sor volt a hibás, mint kiderült. A hiba megfejtéséséhez kérje szakember segítségét! Sokat spórolhat, ha nem rögtön bevásárol!

Bármilyen hiba is lépjen fel, a további kellemetlenségek elkerülése végett érdemesebb felújíttatni, vagy újat vásárolni. Bár a bontott olcsóbb, de nem tudhatja biztosan mi van belül.

Felújított és utángyártott generátorokat itt tud keresgélni:

https://alkatreszweb.hu/generatorok

Hozzászólok

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük